Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde. Rozumím    
AbecedaZdraví.cz > Zdravá výživa > Paprika - "Proč ji zařazovat do jídelníčku!"

Paprika - "Proč ji zařazovat do jídelníčku!"

27.2.2018 / Rubrika: Zdravá výživa

Červená paprika obsahuje téměř čtyřikrát více vitamínu C než citrony nebo pomeranče (100 g červené papriky obsahuje více než trojnásobek doporučené denní dávky tohoto vitamínu). Paprika je významná i kvůli jiným nevýživným látkám.

Flavonoidy jsou silné protizánětlivé antioxidanty, které chrání oběhovou soustavu. Kapsaicin dodává paprice pálivou chuť. Sladká paprika ho obsahuje jen 0,1 %, což je desetkrát méně než u pálivé papriky, která ho má minimálně 1 %. Malé dávky kapsaicinu podporují trávení, vyšší dráždí pokožku a sliznici.

Paprika obsahuje přibližně 2 % vlákniny. Spolu s kapsaicinem tvoří mírné projímadlo.

Paprika je prospěšná pro lidi trpící dyspepsií (porucha trávení), zmírňuje zánět žaludku a podporuje tvorbu trávicích šťáv. Paprika je mírné projímadlo a působí proti plynatosti. Díky malému obsahu kalorií se dá využít při redukčních dietách.

Díky neobyčejně vysokému obsahu antioxidačních vitamínů (A a C), které chrání buňky před mutagenními účinky karcinogenů, přispívá konzumace papriky k prevenci rakoviny. To platí zejména pro nádory trávicích orgánů (žaludku a tlustého střeva).

Pokud je paprika mladá a jemná, může se jíst syrová, například s chlebem nebo v salátech. V takovém případě je třeba ji najemno nakrájet a dobře rozžvýkat. Nejzdravější tepelná úprava je papriku upéct v troubě. Smažená je hůře stravitelná, protože je nasáklá olejem.

Mletá paprika: Je to sušená paprika červená paprika v prášku, která je buď sladká, nebo mírně pikantní. Obsahuje velké množství provitamínu A, který dává omáčkám, bramborám, rýži a různým jídlům přitažlivou červenou barvu.

Máte-li citlivý žaludek, můžete mít problémy s trávením slupky papriky. Pokud se ji rozhodnete odstranit, pečte papriku v troubě tak dlouho, dokud se slupka nezačne sama oddělovat. Potom papriku ponořte do studené vody a oloupejte. Pečená paprika se může ochutit olejem, špetkou soli, citronem, česnekem a petrželí. Před konzumací papriky je také dobré odstranit její semena a membrány, které se nacházejí uvnitř, protože jí dodávají nahořklou chuť.

 

Zdroj:

Dr. George D. Pamplona-Roger, z knihy „Encyklopedie léčivých potravin“. Vydalo nakladatelství Advent-Orion.

 

Další články z rubriky
Kolik šálků kávy si bez obav dopřát?

Kolik šálků kávy si bez obav dopřát?

6.1.2021 / Rubrika: Zdravá výživa
Na světě se vypije více než 2 miliardy šálků kávy denně. Je ale káva zdraví prospěšná, nebo nikoliv? Kolik šálků denně si bez obav dopřát? A proč k přípravě kávy raději použít french press než kávovar?
Bílé skvrny na nehtech

Bílé skvrny na nehtech

17.4.2020 / Rubrika: Zdravá výživa
Bílé skvrny na nehtové ploténce způsobují drobné vzduchové bublinky uvízlé v nehtové ploténce. Obvykle jde o následek poranění nehtového lůžka. Může pomoci zinek a vápník.
Další články z rubriky Zdravá výživa...
Aktuálně v diskusích
25.11.17:11
8 reakcí

Zdravá svačina pro děti

Zdravím, Bobík je na svačinku pro děti výborný. Jednak zasytí, má výborné složení - je bez éček, bez konzervantů a obsahuje kvalitní smetanu a tvaroh.

Ilona
22.11.18:56
2 reakcí

Smetanové krémy pro malé děti

Dobrý den, my domů kupujeme Bobíka. Má výborné složení, je moc dobrý a je bez konzervantů.

Klára
6.11.23:55
5 reakcí

Svačinka

Neobsahuje bobík náhodou éčka ?

Milka
6.11.23:54
6 reakcí

Smetanové krémy

Jaké je u toho bobíka složení ?

Pavla
6.11.23:53
81 reakcí

zdravé jídlo pro děti

Mně by zajímalo jaké dětem kupujete jogurty ? :)

Silva
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.