Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde. Rozumím    

MAJONÉZA

6.4.2007 / Rubrika: Zdravá výživa

MAJONÉZA  KLADY

• bohatá na vitamin E

MAJONÉZA  ZÁPORY

• vysoký obsah kalorií
• syrová vejce v čerstvé majonéze mohou způsobit salmonelózu
• vysoký obsah cholesterolu

Z hlediska výživnosti obsahuje domácí i průmyslově vyráběná majonéza jen málo bílkovin a sacharidů. Díky vaječnému žloutku a rostlinnému oleji, ze kterých se připravuje, však obsahuje vitamin E.
Majonézu užívejte střídmě, neboť jedna polévková lžíce této oblíbené přísady do salátů a dalších studených jídel obsahuje kolem 10 g tuku, tedy téměř 100 kcal. Lidé, kteří se snaží zeštíhlet, mohou používat "nízko tučnou" majonézu (obvykle obsahuje asi 3 g tuku a 50 kcal na jednu polévkovou lžíci). Dalšími nízko tučnými náhražkami majonézy jsou SALÁTOVÉ ZÁLIVKY (dresinky) připravené z nízkotučného jogurtu nebo ze sýrů.
Většina receptů na čerstvou domácí majonézu doporučuje použít panenský olivový olej, skládající se především z mononenasycených mastných kyselin. Olivový olej však lze nahradit OLEJI s lehčí chutí, například saflorovým, sójovým a kukuřičným olejem. Tyto oleje obsahují hlavně polynenasycené mastné kyseliny. Většina těchto kyselin je pro zdraví nezbytná. Syrová vejce používaná do domácích majonéz mohou být zdrojem salmonely, zvlášť pokud nepocházejí ze spolehlivého zdroje a pokud je nespotřebujete do data maximální trvanlivosti. Syrová vejce se proto vůbec nehodí pro malé děti, těhotné ženy a starší nebo nemocné lidi. Velkovýrobci majonéz se nebezpečí nákazy salmonelou vyhýbají tím, že používají výhradně vejce pasterovaná. Ve vaječných žloutcích je také hodně cholesterolu, a proto je nejezte, držíte-li cholesterolovou dietu.
Domácí majonézu vždy uchovávejte v uzavřené nádobě v ledničce. Na teplo ji nedávejte dřív než 30 minut před použitím. Domácí majonéza vydrží v ledničce až několik dní.

Jídlo jako jed, jídlo jako lék, Reader’s Digest Výběr

Další články z rubriky
Kolik šálků kávy si bez obav dopřát?

Kolik šálků kávy si bez obav dopřát?

6.1.2021 / Rubrika: Zdravá výživa
Na světě se vypije více než 2 miliardy šálků kávy denně. Je ale káva zdraví prospěšná, nebo nikoliv? Kolik šálků denně si bez obav dopřát? A proč k přípravě kávy raději použít french press než kávovar?
Bílé skvrny na nehtech

Bílé skvrny na nehtech

17.4.2020 / Rubrika: Zdravá výživa
Bílé skvrny na nehtové ploténce způsobují drobné vzduchové bublinky uvízlé v nehtové ploténce. Obvykle jde o následek poranění nehtového lůžka. Může pomoci zinek a vápník.
Další články z rubriky Zdravá výživa...
Aktuálně v diskusích
dnes19:29
5 reakcí

Oříšková másla

Já je objednávám přímo na eshopu značky NutsN More, takže doporučuji objednat přímo u nich.

Eva
včera23:19
2 reakcí

Smetanové krémy

Zdravím, želatina je to poslední, co by mělo vadit. Dneska se běžně užívá v doplňcích stravy a je součástí i dětských gumových bombónů. Želatina není... (zkráceno)

Veronika
11.5.19:26
4 reakcí

RAW protein

Super, moc díky za komenty :) Na stránky značky Bohemia Olej sem se dívala a mají fakt dobré složení a velký výběr. Hned jsem u nich protein i oleje... (zkráceno)

Marta
28.4.22:22
4 reakcí

Dobrý protein

Protein je výborný, protože tělu dodá bílkoviny, ale i minerály, vlákninu a v případě makového proteinu i vápník. Je dobrý i na redikci váhy a tvorbu... (zkráceno)

Martina
28.4.8:11
10 reakcí

pokrmy z jater

Zdravím, mám celkový bilirubin 22 je potřeba to nějak řešit s lékařem? AST, ALT,GGT v normě. Díky

Jirgen
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.