Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde. Rozumím    
AbecedaZdraví.cz > Psychologie > Jak reagovat na neštěstí druhých

Jak reagovat na neštěstí druhých

28.5.2005 / Rubrika: Psychologie

Život nám bohužel stále přináší nepříjemné okamžiky. Mnoho z nás se například stalo obětí kriminality. Odcizení telefonu, peněženky či dokonce auta patří k velmi nepříjemným stresovým zážitkům.
Vaše emoce v takovém případě jedou na plné obrátky. Nejprve jste překvapení, a pokoušíte se najít vysvětlení. Říkáte si například, že jste telefon jen někde zapomněli. Pak začnete propadat rostoucí úzkosti, že jste o telefon skutečně přišli. Následuje fáze vzteku, kdy dupete, případně mlátíte rukou do zdí a slibujte zloději krutou odplatu: "Kdyby se mi dostal do rukou..."
Končíte smutkem a rezignací. Litujete se a říkáte si, že se to může stát jen vám.
Je to přirozený emocionální proces. Naštěstí nás příroda vybavila schopností adaptace. A tak po nějakém čase (pro někoho jsou to hodiny pro jiného dny) se vše vrátí do normálu.
Co je velmi zajímavé, jsou reakce ostatních, když se do takové nepříjemné situace dostanete. Lidé totiž většinou neumějí správně reagovat. Pojďme se podívat na typické chyby.

A bude to ještě horší
Právě jste kolegovi oznámili zdrceným hlasem, že vám ukradli telefon. On se na vás podívá s účastí a řekne: "No to je hrozný. Jestli používáš telefon-banku, tak se připrav na to, že už ti vykradli i účet. A z tvého čísla rozešlou spamy všem našim klientům. Pokud to ovšem nebyla krádež na zakázku ze strany našich konkurentů. Vždyť ty jsi tam měl telefonní čísla všech klíčových klientů."
Katastrofa nabývá globálních rozměrů a vám je hůř a hůř. Paradoxní je, že kolega-pesimista vám vlastně nechce ublížit, ale pouze velmi nešikovným způsobem vyjadřuje svou účast. Natolik se do vaší nepříjemnosti vžije, že je často sám sklíčený.

Můžeš si za to sám
Za opravdu kuriózní reakci lze označit výčitky. Cítíte se mizerně, čeká vás mnoho administrativních komplikací, o finančních vydáních ani nemluvě. Ovšem reakce ze strany blízkých začne výslechem. Kde jsi měl telefon? Měl jsi ho v kapse nebo v aktovce? Neměl jsi náhodou sako hozené přes opěradlo židle?
Až se konečně najde okamžik, kdy jste polevil v pozornosti. Sláva! Důkaz vaší viny je na světě. V tu chvíli je možné začít vám vyčítat neodpovědnost, neopatrnost a celkově marnotratný přístup k životu. I zde je ovšem v pozadí paradoxní ztotožnění se s vámi, s vaším problémem. Dotyčný se dostane do fáze vzteku. Místo pěstí do zdi však buší slovy do vás. Z obětí se stávají viníci.

Mně už ukradli telefonů
Poslední chybou, se kterou se pravděpodobně u ostatních setkáte, je zlehčování vašeho problému. Většinou tak reagují ti, kteří vás mají opravdu rádi a trápí je, že jste smutní a nešťastní.
Snaží se vám ulehčit situaci popisem svých zkušeností. Vypráví, kolik telefonů už ukradli jim, a jak se s tím smířili. Pokud se už dostáváte z fáze sebelítosti do normálu, pak to skutečně může pomoci. Pokud jste však teprve v panice ze ztráty nebo ve fázi vzteku na "neznámého pachatele", tak vám to bohužel nepomůže.

Empatie a praktická opatření
Návod na to, jak správně reagovat, je přitom prostý. Pomoci s praktickými opatřeními, vyjádřit soucit a vyslechnout stesky postiženého.
Nejprve je důležité se zeptat "oběti", jestli nemůžeme nějak prakticky pomoci. Projít s postiženým, co je třeba udělat. Například jak zablokovat kartu, na jaké úřady zajít a podobně. Potom je důležité vyjádřit lítost nad jeho situací. A nakonec to nejdůležitější. Obrnit se trpělivostí a vyslechnout desetkrát za sebou, jak je to nespravedlivé, jak za to dotyčný nemůže a jaká je to tragédie. A vůbec, že život je pes. n

Autor je psycholog a odborný konzultant firmy T&CC


(zdroj: ihned.cz)

Další články z rubriky
Nedejte chmurám šanci: 4 ověřené tipy pro zimní psychohygienu

Nedejte chmurám šanci: 4 ověřené tipy pro zimní psychohygienu

3.12.2021 / Rubrika: Psychologie
S příchodem zimy se krátí dny a venkovní teploty strmě klesají. Pokud navíc vyrážíte do práce brzy ráno a končíte pozdě večer, vysoké pracovní nasazení v kombinaci s ponurým počasím vám na náladě nepřidá. Jak si v takových podmínkách udržet duševní svěžest? Řešením je psychohygiena. Vyzkoušejte 4 níže uvedené rady a uvidíte, že váš život bude rázem veselejší.
Lucidní snění

Lucidní snění

29.2.2020 / Rubrika: Psychologie
Spánek nelze považovat za stav celkové fyzické a psychické pasivity. Probíhají v něm různé druhy mentálních aktivit, především snění
Další články z rubriky Psychologie...
Aktuálně v diskusích
Na téma: Psychologie
14.1.13:33
18 reakcí

Venlafaxin

Prosím měl nekdo po braní Venlafaxinu svědění kůže a jakoby vyrážku či koprivkuu? Svědí mě to a nejvíc ji mám na hrudi a mezi prsama. Prosím měl jste... (zkráceno)

Kaculonka
8.1.21:24
368 reakcí

Punčochy a muži

Moje stará nosí pod punčocháči červené trenky a pořád prdí a smrdí jak spařený jetel .

Anonym
4.1.12:10
3 reakcí

Úzkost / strach

Bez vyřešení prvotní výživové příčiny úzkosti nepřináší užívání antidepresiv trvalé výsledky. Touto příčinou jsou určité druhy potravin v naší... (zkráceno)

Vladimír
18.12.12:34
417 reakcí

tlaky v krku....???

Má tu někdo nějaké konkrétní rady a návody, jak si od všech těch zmíněných tlaků v krku pomoci? Čtu tu desítky příspěvků se stejným problémem, ale... (zkráceno)

Anonym
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.