Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde. Rozumím    
AbecedaZdraví.cz > Psychologie > Dokážete lenošit? Je to umění!

Dokážete lenošit? Je to umění!

8.12.2006 / Rubrika: Psychologie

Svět je plný paradoxů. Jedním z nich je i podivný přístup k lenošení. Na jedné straně vidíte plno reklam zobrazujících nejslastnější chvilky života jako poklidné povalování na pláži a na straně druhé do vás kde kdo hučí, že máte na sobě dřít.

Někdo se k lenošení staví málem jako ke smrtelnému hříchu, jiný v lenošení vidí ideál života. Jak to tedy je? A má naše psychika radši lenošení, nebo aktivitu?
Jistě si umíte představit takový krásný líný den. Bloumáte mezi postelí a ledničkou, sem tam přečtete stránku oblíbené knížky nebo prolistujete časopis a neděláte vůbec nic. Dokonce vlastně ani na nic zásadního nemyslíte. Myšlenky jako by se dostávaly maximálně k horizontu nejbližších deseti minut. Všechno je pomalé a vláčné.
U přírodních národů je takové chování vcelku běžné - jen čtení nahrazuje zádumčivý pohled na pláž - a rozhodně není vnímáno ostatními nijak zle. Naopak je respektováno jako legitimní způsob trávení volného času. Ostatně zdá se, že to je v živočišné říši vůbec rozšířený koníček.
Bohužel, či bohudík, vám ovšem lenošení tohoto typu dlouho nevydrží. Psychika bez podnětů a bez činnosti začne po čase protestovat. První fází je nuda, pak mírná otrávenost, s ní přichází podráždění a nakonec už to nevydržíte: "Musím něco dělat, nebo se zblázním." Zkrátka úsporný režim musíme prokládat pravidelným využíváním své mentální kapacity.

Lenoši

Na neštěstí může nastat situace, kdy se lenošení stane životním stylem. Jedním z důvodů se může například stát pocit životního neúspěchu. Pokud byste totiž opakovaně zažívali pocit selhání pokaždé, když se do něčeho pustíte, zjistíte, že bezpečnější je nedělat nic. Bohužel dnešní společnost tuto možnost úniku do lenošení - úsporného režimu - nabízí. Tak se nakonec můžete setkat s lidmi, kteří stráví svůj život u televize nebo bulvárních časopisů. Tyto náhražky života vám totiž umožní něco prožívat (netrpět sžíravou nudou) a přitom vlastně lenošit.
Abyste se stali skutečným lenochem, musíte rezignovat na život a na jeho možnosti. Nesmíte po ničem toužit a nesmíte myslet na budoucnost. Protože pak byste nutně dospěli k názoru, že lenošení a přežívání ze dne na den vás neuspokojuje.

Dříči

Opakem lenochů jsou lidé bez schopnosti setrvat chvíli v klidu. Využívají každou volnou chvilku, leckdy předem jasně naplánovanou, k nějaké činnosti. Paradoxně i tito lidé mají většinou problém. Nejčastěji jde o únik před sebou samým.
Zastavit se a nedělat nic logicky vytváří příležitost o sobě přemýšlet. To je pro některé lidi tak nebezpečné, že raději stále něco dělají. Jinou variantou "dříčů" jsou lidé, kteří zahálku považují za něco nemorálního. Pokud byste k takovým lidem patřili, tak vaši rodiče jistě s oblibou používali otázku: "Ty nemáš co na práci?!" Lidé, kteří stále něco dělají, sice život stoprocentně využijí, ale vlastně si ho neužijí.
Tak jako u mnoha psychických jevů se tedy zdá, že i lenošení má svou světlou a stinnou stránku. Pokud byste tedy chtěli opravdu dobře a plnohodnotně lenošit, je třeba se to naučit. Učte se lenošit postupně, nejprve po malých dávkách. Co třeba, kdybyste to zkusili teď. Podívejte se dlouze z okna, natáhněte si nohy, povolte kravatu nebo zujte boty. Prostě přejděte na chvíli do úsporného režimu.
Autor je psycholog a odborný konzultant firmy T&CC ihned.cz

Další články z rubriky
Nedejte chmurám šanci: 4 ověřené tipy pro zimní psychohygienu

Nedejte chmurám šanci: 4 ověřené tipy pro zimní psychohygienu

3.12.2021 / Rubrika: Psychologie
S příchodem zimy se krátí dny a venkovní teploty strmě klesají. Pokud navíc vyrážíte do práce brzy ráno a končíte pozdě večer, vysoké pracovní nasazení v kombinaci s ponurým počasím vám na náladě nepřidá. Jak si v takových podmínkách udržet duševní svěžest? Řešením je psychohygiena. Vyzkoušejte 4 níže uvedené rady a uvidíte, že váš život bude rázem veselejší.
Lucidní snění

Lucidní snění

29.2.2020 / Rubrika: Psychologie
Spánek nelze považovat za stav celkové fyzické a psychické pasivity. Probíhají v něm různé druhy mentálních aktivit, především snění
Další články z rubriky Psychologie...
Aktuálně v diskusích
Na téma: Psychologie
13.5.8:10
280 reakcí

Punčochy a muži

Já je nosím také a nedělám z toho žádnou vědu. Vyhovuje mi nosit punčocháče, tak je nosím. Mělo by to být tak, že nejdřív si punčocháče oblíkni a pak... (zkráceno)

Bob
2.4.10:10
157 reakcí

Brintellix

Zapomněla jsem napsat, ze beru 10mg. Při depresích jsem měla poruchu spánku, soustredenosti, byla jsem úplně mimo, neměla jsem chuť žít, ženy smysl... (zkráceno)

Anonym
11.3.7:14
1 571 reakcí

AGORAFOBIE

CPN ti nkdo nevyléčí a neléčil :-)

anonym
15.2.12:15
8 reakcí

Magrilan

Vážená paní, za vaše zdraví jste zodpovědná především vy a ne váš lékař. Lékař je především podnikatel a předepíše vám takový lék na kterém nejvíc... (zkráceno)

ZdraveZit
14.2.16:44
255 reakcí

Stres a cukání svalů

Mate-li problem s cukanim svalu, tak rad poradim, kdyz tak napiste. Uklidnim vas a zkusim poradit. Od 15 let trpim uzkostnym poruchy, nyni je mi 25,... (zkráceno)

Maty
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.