Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde. Rozumím    
AbecedaZdraví.cz > Filosofie zdraví > Ergonomie práce doma i v kanceláři

Ergonomie práce doma i v kanceláři

20.4.2021 / Rubrika: Filosofie zdraví

V České republice je vysoké procento zaměstnanců, kteří mají sedavé zaměstnání a do budoucna tomu nejspíše nebude jinak. Přistupujte ke svému tělu zodpovědně, dopřejte mu k práci kvalitní vybavení a dostatek odpočinku.

Negativa dlouhého sezení

Vědecké studie potvrzují, že dlouhé sezení má přímý vliv na bolavá záda, obezitu a nemoci kardiovaskulárního systému.

Při dlouhodobém sezení dochází u některých svalů k jejich přetížení, u jiných svalů zase k ochabování. To může mít za následek časté bolesti hlavy, krční páteře a zad. Zpomaluje se tep a dochází tak k pomalejšímu proudění krve a mastných kyselin, což může vést k problémům se srdcem. Hrozí také poruchy srážlivosti krve a tvorba křečových žil. Snižují se funkce mozku z důvodu jeho nižšího okysličování. Zvyšuje se hladina cholesterolu a také hrozí vyšší riziko diabetu.

Ergonomie pracovního místa

Vzhledem k tomu, že spousta z nás sedí u počítače i 10 hodin denně, je důležité si vybírat správné kancelářské vybavení.

Židle

Základem správného sezení u počítače je kvalitní ergonomická židle, která snižuje zatížení zádových svalů a poskytuje oporu pro namáhané partie - bederní a krční páteř, lokty a předloktí.

Na co se při výběru kancelářské židle zaměřit? Vybírejte mezi dynamickými židlemi, které mají synchronní mechaniku umožňující plynulé nastavení sklonu opěráku a sedáku. Dále se zaměřte na tyto vlastnosti:

  • pevná a stabilní konstrukce,

  • nastavitelná bederní opěrka,

  • nastavitelná područní opěrka,

  • nastavitelná výška židle,

  • nastavitelný podhlavník,

  • prodyšné materiály jednoduché na údržbu.

Polohovací stůl

Tělo vyžaduje při práci změny pracovní pozice. Polohovací stoly umožňují střídání pozic ve stoje a vsedě. Jsou vybaveny elektrickým motorem pro nastavení výšky pracovní desky.

Už půl hodiny práce ve stoje denně dokáže posílit svalstvo hlubokého stabilizačního systému a ulevit od bolesti zad. Navíc při práci ve stoje spálíte více kalorií než vsedě a předcházíte vzniku hemeroidů.

Správné umístění monitoru

Monitor by měl být výškově nastavitelný, s dostatečně velkou úhlopříčkou a dobrým rozlišením. Ideální umístění monitoru je přímo před uživatelem, aby nedocházelo k natáčení hlavy do strany a tím zbytečnému namáhání ramen a páteře. Střed obrazovky by měl být zhruba 20 až 35 ° pod horizontální osou očí. Vhodná vzdálenost mezi uživatelem a monitorem je 50 až 70 cm.

Modré světlo

Modré světlo vychází nejčastěji z obrazovek televizí, počítačů, telefonů nebo žárovek. Ovlivňuje vyplavování hormonu spánku - melatoninu, který zásadně ovlivňuje náš biorytmus a kvalitu spánku. Pokud tedy denně pracujete na počítači, je vhodné si pořídit brýle s filtrem, který modré světlo dokáže blokovat. Filtr tlumící modré světlo se dá přidat i do dioptrických brýlových čoček.

Home office režim

Práce v prostředí domova může být pro mnohé lidi obtížná. Oproti práci v kanceláří je doma více podnětů, které vás mohou od práce odtrhnout. Jak tedy práci na home office zvládat?

Přistupujte k práci z domova stejně zodpovědně jako k práci v kanceláři.

  • Upravte se ráno stejně jako byste šli do kanceláře. Převlečte se z pyžama, vyčistěte si zuby, učešte se - mozek se díky této rutině lépe přepne do pracovního módu.

  • Vytvořte si pracovní plán pro každý den a snažte se ho držet. Práci si plánujte do časových bloků a nezapomeňte je prokládat pravidelnými pauzami.

  • Eliminujte rušivé elementy. Nenechte se od práce vytrhnout vypranou pračkou nebo domytou myčkou. I tyto činnosti plánujte tak, aby vás v pracovních blocích nerušily.

  • Dodržujte pravidelný pitný režim a nezanedbávejte se v jídle.

  • Vytvořte si ideální pracovní atmosféru. Pusťte si oblíbený playlist hudby, která podporuje soustředění nebo si zapalte aroma lampu s povzbudivým esenciálním olejem.

Pravidelný odpočinek

Ať už pracujete na home office nebo docházíte do kanceláře, odpočinek je klíčem k efektivní práci a skvělým výsledkům.

Aktivní odpočinek

Pravidelný pohyb je pro naše tělo nezbytný. Ač se vám může zdát, že fyzická aktivita vede spíše k větší vyčerpanosti, je tomu přesně naopak. Pohyb dokáže přinést obrovskou dávku energie a psychické pohody. Najděte si druh pohybu, který vás bude bavit, nebudete se do něj muset tolik nutit a je velká šance, že u něj vydržíte dlouhodobě.

Pokud nejste velký fanoušek sportu, zařaďte do svého programu pravidelné procházky na čerstvém vzduchu. Chůze je nejzdravější pohyb dostupný téměř pro každého.

Skvělým odreagováním je také běh a jízda na kole.

Pro udržení těla a především zad v kondici se při sedavém zaměstnání doporučuje cvičení jógy. Protažení a posílení poskytuje větší rozsah pohybu a zabraňuje bolestem a zranění.

Potřebujete rychlé protažení a zpestření během pracovního dne? Pak si do kanceláře nebo domů pořiďte šipky nebo stolní fotbal. Jsou to rychlé hry, kterými vyplníte pracovní pauzy a navíc vás i vaše kolegy budou jistě bavit.

Spánek

Z biologického hlediska je pro nás spánek nepostradatelný. Kvalitní spánek je důležitý pro naše fyzické i psychické zdraví. Věnujte spánku více pozornosti, dodržujte zásady spánkové hygieny a uvidíte, že budete odpočatější, produktivnější a v práci dosáhnete lepších výsledku. Choďte spát a vstávejte každý den ve stejnou dobu. Pokud trpíte nějakou spánkovou poruchou, skvělým pomocníkem vám mohou být CBD oleje, které mají zklidňující účinky.

 

Další články z rubriky
Co je spánek?

Co je spánek?

13.2.2017 / Rubrika: Filosofie zdraví
Spánek je odpradávna považován za něco mimořádně důležitého a rozhodujícího. Dodnes se říká „vyspíme se na to“ nebo „ráno je moudřejší večera“. Mnoho lidí věří, že ve spánku nás může ledacos dobrého napadnout a spasit nás. Spánek je neoddělitelnou a nutnou součástí života každého člověka.
Kortizol – hormon stresu

Kortizol – hormon stresu

23.1.2017 / Rubrika: Filosofie zdraví
Kortizol patří mezi stresové hormony. Nadměrné vyplavování kortizolu způsobuje téměř všechny civilizační problémy – od obezity, deprese, vředů a pálení žáhy, až po srdečně-cévní problémy, komplexní oslabení imunity, impotenci, potraty a neplodnost. Přestože jeho deriváty mají využití jako součást léčiv např. proti alergii, kortizol je zabiják č.1. moderního uspěchaného člověka.
Další články z rubriky Filosofie zdraví...
Aktuálně v diskusích
3.12.19:04
1 reakcí

Pole dance

Ahoj, našla bych tady někoho stejně zapáleného pro pole dance, jako jsem já ? Je to už půl roku, co pravidelně chodím na tréninky a chtěla bych si... (zkráceno)

Eliška
3.12.13:53
11 reakcí

Výbava pro psa

Ahoj, chtěla bych se zeptat... Jak odčervujete psa?

Jindra
30.11.11:24
5 reakcí

Zjištění dna

Když ti dorazí ta sada, tak si ji rozbalíš a pak se stačí držet návodu, všechno tam máš krok po kroku napsané. Sadu pak zabalíš, pošleš zpátky a... (zkráceno)

Sandra
30.11.11:06
8 reakcí

Testy DNA

Přijde ti sada na testování a stačí se pak jenon držet návodu, nic těžkého to není. Jde pouze o výtěr z pusy :)

Radka
28.11.17:05
3 reakcí

Detox organismu

ostropestřec z naturevia je na detox nejlepší na světe

Blondka
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.