Každý člověk, dítě i dospělý, má svůj specifický biorytmus. To znamená, že každé dítě je zcela jedinečné a má jiné potřeby příjmu energie. Přesto však bylo zjištěno, že maximální aktivity dosahují děti dopoledne mezi 10. a 12. hodinou. Mnohé školy se snaží této skutečnosti přizpůsobit rozvrhy hodin a do tohoto časového úseku zařadit nejnáročnější předměty. Zvýšený výdej energie v době nejvyšší aktivity musí být kompenzován odpovídajícím příjmem. Proto je dostatek kvalitní stravy i nápojů právě v této době pro děti velice důležitý. Dětský organizmus si nedokáže vytvářet zásobu energie a z té pak v průběhu dne čerpat stejně jako dospělý člověk. Proto tedy potřebuje „častěji doplňovat palivo“.
Podobné je to i s příjmem tekutin. Dětské tělo totiž obsahuje podstatně více vody než organizmus dospělého (až 70 % oproti cca 45 %). Děti jsou proto daleko náchylnější na nedostatek tekutin, který pak vede k rychlejší únavě, bolestem hlavy a při dlouhodobějším nedostatku také k zácpě či problémům s močovými cestami.
Ačkoliv mají děti v průběhu školního vyučování minimální pohyb, přesto jejich tělo energii spotřebovává. Pokud se děti nenajedí, musí si tělo energii vyrobit z vlastních zdrojů. Tuto energii však přednostně používá na udržení základních tělesných funkcí, a zákonitě proto bude chybět jinde – na to, aby byly děti čilé, dávaly pozor ve škole nebo se s úspěchem zapojovaly do pohybových aktivit již energie nezbude. Současně se díky nepravidelnému přísunu naučí tělo s přijatou energií šetřit a její část si bude ukládat do zásob v podobě tuku, což může vést ke zvyšování tělesné hmotnosti a následnému rozvoji nadváhy a obezity. Na druhou stranu nevhodná těžká strava v dopoledních hodinách může způsobit po jídle všem jistě dobře známou ospalost a následné problémy se soustředěním. Je tedy třeba dětem dodávat energii po menších dávkách v průběhu celého dne v podobě snadno stravitelných, ale přitom energeticky dostatečně vydatných potravin.
Pokud školáci jedí nepravidelně a vynechávají dopolední jídla, mají tendence se přejídat v odpoledních a večerních hodinách. Takové přejídání ale není pro tělo výhodné. (jedná se klasická doporučení dietního jídelníčku)Sice tělo získá dostatek energie, nestihne ji však již ve zbytku dne využít, a tak se opět zahájí mechanizmus ukládání. Velký objem stravy najednou s sebou nese také problémy s trávením v podobě nadýmání, bolestí břicha, zácpy apod. Po velkém množství jídla jsou také děti snadněji unavené a celkově se nemusí cítit dobře.
Nepravidelnost ve stravovacím a pitném režimu je jednou z příčin vyšší nemocnosti nebo výskytu zácpy u školní mládeže.
Správný stravovací režim pomáhá předcházet mnoha problémům. Děti, které snídají a dopoledne svačí, mají dostatek energie pro práci ve škole, mohou se snadněji soustředit na výuku a více si zapamatují.
Svačinu ze školního bufetu či automatu má většina lidí spojenou se sladkostmi, barevnými přeslazenými limonádami, chipsy, případně s párky, chlebem a hořčicí. Podobnou svačinu ale rozhodně nemůžeme označit za vhodnou pro děti a dospívající. Ze sladkostí a limonád přijímají nadbytečné množství energie v podobě cukrů, což má nepříznivý vliv na zvyšování hmotnosti či výskyt zubního kazu. Navíc ale vysoké množství cukrů ve slazených nápojích vede paradoxně k odvodňovaní organizmu. Vysoký glykemický index zase způsobí, že zasycení nevydrží na dlouho a po chvíli se opět dostaví potřeba něco konzumovat.
Není ale možné všechny automaty a školní bufety pouze odsuzovat. Na řadě škol již byla přidána zdravá výživa nejen do osnov v podobě nového vzdělávacího programu Výchova ke zdraví, ale propojili teorii s praxí v podobě nabídky zdravých svačinek ve školních bufetech. Také automaty na školní mléko jsou s těmi na limonády a sladkosti zcela nesrovnatelné.
TIP: Ideálním nástrojem pro zjištění toho, jak na tom Vaše dítě je je BMI kalkulačka.
Velmi diskutovanou otázkou, související s problematikou školních automatů, je existence projektu „Mléko do škol“. Ministerstva školství a zemědělství zvažují, zda tento projekt nezrušit. Projektu se přitom účastní 2 600 českých škol, což je z celkového počtu více než 4 100 základních škol v České republice poměrně vysoké číslo.
Mléčné výrobky jsou nedílnou součástí zdravé školní svačiny. Zrušení celého projektu může mít za následek snížení celkové konzumace mléčných výrobků u dětí. Přepravit totiž ke svačině do školy jogurt nebo mléčný nápoj bez úhony není příliš snadné. Nedostatek mléčných výrobků v dětské stravě (připomeňme, že by denně měly přijmout 2-3 porce!), může mít za následek nedostatečnou mineralizaci kostí a zubů, a s tím spojené potíže s růstem a celkovým tělesným vývojem.
Závěr
Současná doba klade na každého z nás vysoké nároky. Mnozí proto hledají náhradní a usnadňující řešení i těch nejzákladnějších potřeb, vhodné stravování nevyjímaje. Do jídelníčku dětí i dospělých se tak vkrádá nepravidelnost, místo kvalitní stravy snadno zajistitelné náhrady v podobě sladkostí nebo pokrmů z restaurací či stánků rychlého občerstvení, pak musí nastupovat drastická dieta a to zcela zbytečně.
Taková strava ale není vyvážená, nedodává tělu dostatek kvalitních bílkovin, sacharidů, tuků ani tekutin, což může mít řadu negativních důsledků, ať již v podobě rozvoje nadváhy či obezity, cukrovky II. typu, nebo zvýšené hladiny krevních tuků. Významný je ale také vliv nesprávného stravovacího režimu na duševní vývoj, koncentraci a únavu.
Za mě je taky Bobík nejlepší, hlavně se podívejte na složení - je z poctivé smetany a tvarohu.
Moc děkuji za komentáře - kapsičky od Sunaru určitě zkusíme, líbí se mi složení a navíc je maminky na internetu hodně chválí.
Holky, Sunar je česká klasika - mě na něm vyrostly obě děti.
Taky můžu Krematorium zvířat v Brne doporučit. Co se týče chování, ale celkově služeb, které nabízejí, je určitě doporučuji. My jsme u nich nechali... (zkráceno)