Pro správné fungování tohoto webu využíváme soubory cookies. Budete-li pokračovat v jeho prohlížení, souhlasíte s používáním souborů cookies.Pokračovat Více informací    

Stres

14.2.2007 / Rubrika: Psychologie

Moderní doba často vyčerpává naše přirozené obranné síly a zanechává organismus vnímavý ke stresu a celé řadě zdravotních problémů. Některé nutriční látky a léčivé byliny vám mohou pomoci zvládnout stres a jiné zase mají uklidňující účinek a pomohou obnovit duševní vyrovnanost.

Příznaky stresu

. únava, nespavost nebo neschopnost soustředění
. nervozita, neklid nebo popudlivost
. ztráta chuti k jídlu, nauzea, žaludeční nevolnost, průjem i zácpa
. bolesti hlavy
. ztráta zájmu o sex
. podráždění, zloba, rozčilování nebo apatie a pesimismus

Kdy vyhledat lékaře, když přichází stres

Máte-li vleklé nebo silné příznaky stresu; oslabují váš imunitní systém a zvyšují riziko zdravotních problémů, jako je onemocnění srdce, vysoký krevní tlak, zažívací potíže, peptické vředy, migrény a možná i rakoviny.
Působí-li příznaky stresu problémy ve vašich osobních vztazích, práci nebo každodenních aktivitách, budete asi potřebovat antidepresivní léčbu.

Co to je stres

Stres je individuální odpověď na nadměrně zatěžující fyzické, emoční nebo intelektuální požadavky. Tělo je vybaveno k řešení krátkých zátěžových epizod, ale hladina stresu nad obvyklou normu může být pro duševní zdraví značně škodlivá.
Stres mohou vyvolat nejrůznější krizové situace: rodinné neshody, finanční problémy, pracovní tlaky, zranění. nemoci, traumatizující události atd. Počáteční reakcí organismu je příprava na hrozící nebezpečí; nadledvinky - malé žlázy na horních pólech ledvin - uvolní adrenalin a ostatní tzv. stresové hormony, které zajišťují prudký vzestup energie a síly umožňující uniknout nebezpečí nebo postavit se nepříteli. Tato odpověď "bojuj, nebo uteč" je přirozená a zdravá reakce, ale problémy mohou nastat, když stres přetrvává. Během doby vyčerpají trvale zvýšené hladiny stresových hormonů všechny rezervy energie a výživy a způsobí celkové vyčerpání. Vzrůstá krevní tlak a hladina cholesterolu, která může poškodit srdeční a mozkové cévy, žaludeční sekrece je příliš kyselá, klesá hladina pohlavních hormonů a mozek začne hladovět po glukóze (která je jeho jediným zdrojem energie) a to naruší duševní vyrovnanost. Tento stav klade další požadavky na imunitní systém, který se může tak oslabit, že nedokáže zajistit dostatečnou obranu proti infekcím a jiným nemocem.

Jak mohou pomoci potravinové doplňky proti stresu

Četné nutriční látky jsou nezbytné pro přirozenou schopnost organismu zvládat situaci, takže ve stresových obdobích je denní užívání multivitaminových a multiminerálních přípravků zvláště důležité. Na stres užívejte rovněž vitamin B komplex; jednotlivé vitaminy, které poskytuje, pomáhají udržet zdravý stav nervového a imunitního systému a potlačovat únavu. Význam vápníku a hořčíku spočívá v jejich schopnosti uvolňovat svalové napětí a posilovat srdeční činnost. Sibiřský ženšen i panax ženšen mohou být rovněž účinné, protože posilují nadledvinky. Tyto protistresové prostředky bývají někdy nazývány adaptogeny, protože pomáhají tělu se adaptovat na náročné problémy. Někdy se také označují jako "tonika", protože organismus posilují. Uvedené doplňky lze kombinovat, s výjimkou obou ženšenů, které se nemají užívat společně.
Ostatní léčivky a uvedené doplňky užívané jednotlivě nebo společně mohou být cenné při mimořádných okolnostech. Při stresem vyvolaných úzkostných stavech užívejte kávu; nejlépe poslouží jako rezerva pro těžká stresová údobí trvající několik měsíců. Nedají-li vám vaše starosti spát, užívejte kozlík (valerianu), a třezalku, provází-li stres mírná deprese.

Doporučené potravinové doplňky potlačující stres

vitamín B komplex
dávkováni: jednu tabletu dvakrát denně při jídle
doporučeni: užívejte B 50 komplex obsahující 50 mcg vitaminu B12 a biotinu, 400 mcg kyseliny listové a po 50 mg ostatních B vitaminů

vápník/hořčík
dávkováni: 500 mg vápníku a 250 mg hořčíku dvakrát denně při jídle
doporučeni: bývají k dostání v jednom doplňku

sibiřský ženšen
dávkováni: 100 až 300 mg výtažku třikrát denně
doporučeni: standardizovaný nejméně na 0,8 procenta eleuterosidů

panax ženšen
dávkováni: 100 až 250 mg výtažku třikrát denně
doporučeni: standardizovaný na obsah nejméně 7 procent ginsenosidů

káva
dávkováni: 250 mg výtažku třikrát denně
doporučeni: standardizovaný na obsah nejméně 30 procent kavalaktonů

kozlík (valeriana)
dávkováni: 300 mg výtažku dvakrát denně
pozor: může působit ospalost
doporučeni: standardizovaný na obsah 0,5 procenta valerenové kyseliny

třezalka
dávkováni: 300 mg výtažku třikrát denně
doporučeni: standardizovaný na obsah 0,3 procenta hypericinu

Nové poznatky o stresu
Jeden americký vědec uvádí, že léčebné účinky nedostatečně pochopených alternativních terapií, jako je léčba krystaly, při které se na určitá "centra energie" v těle přikládají krystaly, mohou být založeny na schopnosti zmírňovat stres. Je známé, že snížení hladiny stresu vyvolá v mozku a imunitním systému změny, které zvyšují schopnost organismu bojovat s nemocemi.

Jste-li těžce stresovaní déle než měsíc, zvyšuje se vaše riziko nachlazení na dvojnásobek. Běžný stres takové závažné účinky nemá. Ze všech životních událostí největší stres působí těžkosti na pracovišti, stěhování a problémy v osobních vztazích.

Víte, že
V roce 1984 uvádělo ministerstvo zdravotnictví v Sovětském svazu zlepšení výkonu u těch telegrafních operátorů, kteří užívali sibiřský ženšen. Po tomto prostředku pracovali prý rychleji a přesněji.

Fakta a rady
Nadledvinkové přípravky prodávané v obchodech se zdravou výživou mohou být vhodným přídavkem k běžné protistresové léčbě. Obsahují B vitaminy, lékořici, sibiřský ženšen a jiné protistresové látky

Co ještě můžete udělat proti stresu

  • Pravidelně cvičte a zkoušejte relaxační techniky - jógu, dechová cvičení, taj-či, meditace nebo masáže.
  • Vynechte nebo silně omezte kofeinové a alkoholické nápoje; mohou zvýšit úzkosti a nespavost.
  • Poraďte se s psychologem, jak zvýšit svou schopnost zvládat stresové situace.
  • Udržujte dosavadní sociální vazby: úzké vztahy s rodinou a přáteli; také rodinný zvířecí mazlíček je pro duševní zdraví důležitý.

Článek stres - autor: publikace - Léčivá moc vitamínů, bylin a minerálních látek. Reader´s Digest Výběr

Další články z rubriky
Strach je nejčastější emocí

Strach je nejčastější emocí

1.9.2013 / Rubrika: Psychologie
Strach - Lidé se určitě více bojí než radují, milují nebo jsou smutní. Strach proniká všude a snad není dne, abychom se alespoň chvíli o něco nebáli. Strach dokáže člověka úplně paralyzovat a ovlivňuje i jeho kognitivní schopnosti.
Odložte své ego v šatně

Odložte své ego v šatně

27.7.2007 / Rubrika: Psychologie
"Konflikt je odvětví na vzestupu," napsali dva harvardští profesoři Roger Fisher a William Ury před 26 lety. Začali tím svou knihu Getting to Yes, ze které se na amerických univerzitách dodnes učí. "Každý je vyjednávač, ať se vám to líbí, nebo ne. Vyjednávání patří k životu," píší profesoři.
Další články z rubriky Psychologie...
Aktuálně v diskusích
Na téma: Psychologie
včera23:34
101 reakcí

ROZCHOD A DEPRESE

smutek,strach,pláč,vztek,lítost

jaja
22.8.9:01
126 reakcí

Agomelatin / Valdoxan /

vyzvedla jsem valdoxan a po přečtení letáku váhám, jestli vůbec začít užívat! na dotaz u psychiatra o ospalosti po něm záporná odpověď (jak tady čtu,... (zkráceno)

Kay
22.8.7:40
885 reakcí

starší žena a mladší muž

Nic na tom není , že muž je mladší . Měla jsem o 13 let mladšího manžela , moc jsme si rozuměli ,je to o toleranci a porozumění . Žili jsme spolu... (zkráceno)

Ilonka
18.8.11:56
94 reakcí

Asentra

Závažná úverová ponuka pre každého, kto je v núdzi Vážený pán a pani, Som osoba, ktorá ponúka pôžičky v zahraničí. S kapitálom Ktoré sa... (zkráceno)

christianna
18.8.10:17
48 reakcí

histrionická porucha osobnosti

Chci poděkovat panu westhood za to, že mi dal půjčku, našel jsem svědectví o tom, jak má přítel půjčku od apexloans a požádal jsem o půjčku a můj... (zkráceno)

lisa
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.
(c) 2005-2013 Abeceda Zdraví s.r.o.   | Reklama | Návštěvnost měří NetMonitor | Prohlášení