Pro správné fungování tohoto webu využíváme soubory cookies. Budete-li pokračovat v jeho prohlížení, souhlasíte s používáním souborů cookies.Pokračovat Více informací    
AbecedaZdraví.cz > Drogy > Jak přestat kouřit

Jak přestat kouřit

6.1.2009 / Rubrika: Drogy

Přestat s kouřením není nikdy pozdě, ale bohužel závislost na kouření je jedním z nejobtížněji přemožitelných návyků. Celá řada přírodních doplňků může zvýšit vaše šance na úspěch, pomoci vám vyrovnat se s touhou po obláčku dýmu a snížit úzkostné stavy, které někdy ukončení tohoto návyku provázejí.

Jak přestat kouřit – co to vlastně znamená

Kouření je návyk se závažnými následky, i když se nepovažuje za nemoc. V těch minutách, kdy kuřák kouří svoji cigaretu, doutník nebo dýmku, jeho tlak stoupá, tep se zrychluje a hodnoty kyslíku v krvi klesají. Po několikaměsíčním kouření se mohou objevit příznaky, jako je kaše!, únava, zduření sliznic a někdy i dušnost. Dlouhodobě může vést kouření k rakovině plic, onemocnění srdce, chronické bronchitidě i k mozkovým příhodám.

Příznaky z kouření:

• trvalý kašel nebo chronická bronchitida, někdy pneumonie
• chrapot, bolesti v krku, zápach z úst a zažloutlé zuby
• předčasné šedivění, ztráta vlasu a tvorba vrásek
• u některých mužů snížení potence

Abstinenční příznaky
• úzkostné stavy, deprese, touha po cigaretě, nutkání k jídlu, nervozita a podrážděnost
• ospalost, únava, bolest hlavy, zácpa a produktivní kašel

Jak přestat kouřit a co tomu brání

Navzdory dobře dokumentovaným rizikům pokračují miliony lidí v kouření, protože je to nesmírně silná závislost. Nikotin z tabáku má fyzické účinky nejen v celém těle, ale téměř přímo vstupuje do mozku, kde dočasně působí zlepšení nálady a potlačuje pocity úzkosti. Také společenský rituál zapalované cigarety může být určitým způsobem uklidňující. Když přestanete kouřit, hladina nikotinu poklesne a to může vyvolávat nervozitu a různé fyzické potíže.

Jaké doplňky užívat, když chcete přestat kouřit

Pokusíte-li se přestat kouřit, mohou vám některé doplňky pomoci uklidnit napjaté nervy a neovladatelnou touhu si znovu zapálit. Lze je užívat měsíce i roky a můžete je kombinovat i s jinými prostředky proti kouření, například s nikotinovou žvýkací gumou nebo náplastí. Pod lékařským dohledem lze užívat i léky proti depresi. Začněte tím, že budete užívat více vitaminů B a vitaminu C, které bývají u kuřáků vyčerpány. Vitamin B udržuje zdravé nervy a může zmenšit úzkostné stavy. Vitamin C je antioxidant - odstraňuje nestabilní molekuly kyslíku nazývané volné radikály, které vytváří i tabákový kouř. Může také zmírnit touhu po kouření a jiné abstinenční příznaky. Činnost vitaminu C podporuje vitamin E; společně snižují riziko srdečních a tepenných onemocnění způsobovaných volnými radikály. Řada dalších doplňků, ať už je užíváte samostatně nebo společně, může rovněž tlumit touhu po kouření jedním z nich je ovesný výtažek, který indičtí léčitelé užívají již po staletí k léčbě návyku na opium. Podle jedné studie významně snižoval touhu po cigaretách i dva měsíce potom, co jej sledovaní přestali užívat  pravděpodobně proto, že ovlivňuje hodnoty chemických látek v mozku, které tento návyk způsobují. Výtažek ve formě džusu je určen těm, kteří nechtějí užívat alkoholovou tinkturu.
Léčivka kava může také účinně zklidňovat úzkosti způsobené vynecháním nikotinu, které zažene asi během měsíce. Těm, kdo chtějí přestat kouřit, může prospět také kyselina pantotenová - další z vitaminů B. Zvyšuje totiž tvorbu antistresových hormonů v nadledvinkách .
Lékořicový kořen a kořen pampelišky rovněž pomáhají zvládat touhu po nikotinu (je možno je žvýkat, je-li touha příliš silná); podobný efekt má i čaj z divizny Výtažek z unkárie lze používat ke stimulaci odstraňování toxinů z těla - nesmí se však užívat v těhotenství.

vitamin B komplex
dávkování: jednu tabletu dvakrát denně při jídle
doporučení: zvolte B-50 komplex obsahující 50 mcg vitaminu BI2 a biotinu, 400 mcg kyseliny listové a 50 mg ostatních vitaminů B

vitamin C
dávkování: 500 mg třikrát denně doporučení: objeví-li se průjem, snižte dávku

vitamin E
dávkování: 400 mg denně
pozor: užíváte-li léky proti srážení krve, poraďte se s lékařem

ovesný výtažek
dávkování: 1/2 lžičky tinktury čtyřikrát denně
připomínka: je to výtažek na alkoholické bázi, nazývaný také Avena sativa

kava
dávkování: 250 mg třikrát denně
doporučení: standardizovaný na obsah nejméně 30 procent kavalaktonů

kyselina pantotenová
dávkování: 500 mg dvakrát denně
doporučení: užívejte kalcium pantotenát - nejlevnější formu

Co ještě můžete dělat, když chcete přestat kouřit

Jezte hodně ovoce a zeleniny, abyste snížili škodlivé účinky tabákového kouře; vybírejte si hlavně zelenou listovou zeleninu, bobulové ovoce (hlavně borůvky) a všechny druhy ořechů, které pomáhají i v ochraně proti rakovině a zhoršování zraku.

Zvažte užívání nikotinové žvýkací gumy nebo náplasti, akupunkturu a hypnózu: to vše může snižovat touhu po cigaretě.

Cvičte, abyste zmírnili stres. Ostrá procházka je dobrým lékem proti touze po kouření, která obvykle trvá jen několik minut

Nové poznatky o kouření

Odborníci již dlouho vědí, že pijáci mají větší sklon ke kouření než abstinenti a že pití často slouží jako společenský impulz k zapálení cigarety. Podle nedávné americké studie alkohol skutečně může zvyšovat touhu po kouření.

Časopis Národního ústavu pro výzkum rakoviny v USA uvádí, že ti, kteří nekouří již déle než tři měsíce, mají menší sklon k recidivě než ti, kteří
přestali kouřit před kratší dobou; další důvod proč užívat doplňky a ostatní prostředky k překlenutí potíží.

Vzpružující pocit vyvolaný kouřením je způsobován složkami, napodobujícími účinky mozkové chemické látky acetylcholinu, která hraje roli v duševní bystrosti. Vyvážená strava a denní příjem účinného multivitaminu dokáže zvýšit přirozenou tvorbu acetylcholinu a snížit potřebu kouření.

Pasivní kouření je klasifikováno jako karcinogen A třídy - spolu s arzenikem, azbestem, benzenem a radonovým plynem.

Článek Jak přestat kouřit Autor: publikace - Léčivá moc vitamínů, bylin a minerálních látek. Reader´s Digest Výběr

Další články z rubriky
Při odvykání zvolte správnou strategii a vhodné načasování

Při odvykání zvolte správnou strategii a vhodné načasování

24.10.2006 / Rubrika: Drogy
Z různých stran slyšíte, jak je kouření škodlivé, jak dehet zanáší vaše plíce a karcinogeny se už těší, že vás sprovodí ze světa. Tak proč ještě kouříte? Že by skrytý pokus o sebevraždu?
Chytré drogy - na mozek nejrychleji zapůsobí kofein

Chytré drogy - na mozek nejrychleji zapůsobí kofein

29.5.2006 / Rubrika: Drogy
Potřebujete okamžitě povzbudit činnost mozku? Pak je nejjednodušší dát si kávu. Pokud ale chcete, aby vaše paměť a myšlení fungovalo dlouhodobě a co nejdéle, je pro vás nejdůležitější zdravý životní styl - zdraví. Velké naděje vkládají lidé do různých preparátů, které mají posílit funkci mozku. Více než pilulky však pomáhá správná strava, pohyb a dostatek spánku.
Další články z rubriky Drogy...
Aktuálně v diskusích
včera14:48
16 810 reakcí

Alkoholismus zcela vážně

Oboje, já kupuju v Dr.Maxu, mají ho teď jen za 319,-

Jarka
25.11.20:09
1 reakcí

jelenadraskoviic90@gmail.com

Vianočná dovolenka Osobitná úverová ponuka medzi jednotlivcami Som osoba, ktorá ponúka medzinárodné pôžičky. s kapitálom ktorý bude slúžiť na... (zkráceno)

jelena
19.11.21:27
68 reakcí

Léky-závislost

Kratom lze koupit v eshopech na netu,Botanic.cz,atd...

adelkamilion
9.10.14:19
2 reakcí

Úver ponuka medzi obzvlášť

Anonym
14.9.19:41
1 reakcí

finanční pomoc pro všechny

Nabízím krátkodobé půjčky a dlouhodobé půjčky. Máte-li zájem, prosím kontaktujte mě pro více informací. E-mail: laurent.hidalgo01@gmail.com

Hiddalgo
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.
(c) 2005-2013 Abeceda Zdraví s.r.o.   | Reklama | Návštěvnost měří NetMonitor | Prohlášení