Pro správné fungování tohoto webu využíváme soubory cookies. Budete-li pokračovat v jeho prohlížení, souhlasíte s používáním souborů cookies.Pokračovat Více informací    
AbecedaZdraví.cz > Rodina a děti > Pohyb v dětském věku

Pohyb v dětském věku

17.7.2007 / Rubrika: Rodina a děti

Pro zdraví dítěte je velmi důležitá rovnováha mezi výživou tedy energetickým příjmem  a pohybovou nebo sportovní aktivitou, tedy energetickým výdejem. Nadbytek energie a nedostatek pohybu vede k nadváze a poté k obezitě. A právě pohybová aktivita se u dnešních školáků výrazně snižuje. Téměř 25 % dětí necvičí, a to dokonce s vědomím rodičů. Děti také tráví mnohem méně času venku s kamarády než doma u počítače nebo u televize.

Proč je pravidelný pohyb a sportování pro děti tak důležité?

Je známo z dlouhodobých klinických studií, že pravidelný sport u dětí snižuje nemocnost, udržuje tělesnou hmotnost v normě a má pozitivní dopad na psychiku dítěte. Jasnou souvislost mezi frekvencí pohybové aktivity a normální tělesnou hmotností potvrdila i studie „Životní styl a obezita 2005“. Projekt bohužel potvrdil, že české děti nemají dostatek pohybové aktivity, což platí pro mladší děti (6 - 12 let) i pro dospívající (13 - 17 let). Pro obě věkové kategorie dětí odborníci v rámci prevence civilizačních chorob doporučují minimální délku náročnější fyzické aktivity v rozsahu 1 hodiny denně, za týden se tedy jedná celkem o minimálně 7 hodin.
Podle studie se skupina mladších dětí svou týdenní pohybovou aktivitou blíží doporučené úrovni, ale nesplňují ji. Týdně věnují děti ve věku 6 – 12 let ve svém volném čase náročnější pohybové aktivitě v průměru 6 hodin a 20 minut, ale pozor - pouze 40 % dětí dosahuje doporučovaných 7 hodin týdně.Ve skupině starších dětí je situace výrazně horší, protože se náročné fyzické aktivitě věnují v průměru jen 4 hodiny a 40 minut týdně. Doporučených  alespoň 7 hodin fyzické aktivity týdně má pouze 25 % dětí ve věku 13 – 17 let.

Kromě celkového objemu pohybové aktivity výzkum sledoval také její skladbu. Jakým sportovním aktivitám se děti věnují nejčastěji? U mladší věkové skupiny převažují sportovní dětské hry jako je hra na honěnou, na babu atd. Mezi sportovní činnosti, které vykonává významně více chlapců ve věku 6 – 12 let, patří fotbal, hokej, karate, judo či jiná bojová umění. Mezi sportovní činnosti, které naopak vykonává významně více stejně starých děvčat, patří aerobik, cvičení při hudbě, tanec či balet, gymnastika, skákání přes švihadlo a přes gumu. Tyto sportovní aktivity odpovídají vývoji dětí, protože v období mladšího školního věku je možné postupně začínat se sportovním tréninkem zaměřeným především na rozvoj mrštnosti, obratnosti a koordinace pohybů. Fyzická zdatnost je v tomto věku pro děti velmi důležitá, začínají se podle tohoto hlediska navzájem srovnávat. Může se začít také
s cíleným posilováním svalstva, ale rozhodně není vhodné posilovat jinak než s vlastní vahou těla, to znamená naučit se kliky, sedy – lehy, dřepy, slalomové běhy, kotrmelce, šplh atd.
Je důležité, aby pohybové aktivity v tomto věku byly rozmanité, děti rády střídají různé druhy pohybu, dokáží se už také motivovat k vytrvalostním sportům, ale vše musí mít stále formu hry.

Rodiče dětí mladšího školního věku (6 – 12 let) by měli věnovat hmotnosti svých ratolestí zvýšenou pozornost, protože v tomto období se u nich začíná silně projevovat sklon k sedavé a pasivní zábavě, jako je sledování televize nebo hraní počítačových her. Rodiče by měli dohlédnout na to, aby dítě mělo dostatek sportovní a pohybové aktivity, která pasivní činnosti kompenzuje tak, aby byl zajištěn vyrovnaný tělesný rozvoj dítěte. Velmi vhodným sportem je plavání, protože podporuje nejen kondici, ale také vytrvalost, rozvíjí kapacitu plic a zlepšuje tvar a kvalitu postavy. Plavat by se mělo naučit opravdu každé dítě. Doporučit lze také další tipy cvičení jako dětský taneční aerobik, taneční skupiny, florbal, bruslení, přehazovanou nebo jízdu na kole, populární je zejména BMX atd.

Pohyb ale nemusí nutně mít jen podobu sportovního tréninku. Studie také sledovala, jak děti tráví velké školní přestávky. Například velkou dopolední přestávku vyplní aktivním pohybem (tj. během, sportovními hrami apod.) jen 8 % dětí, většinou chlapců. Během polední přestávky se stav nepatrně zlepší – ale stále jen 9 % dětí stráví tento čas v pohybu. Skutečností ovšem je, že na mnohých školách nemají děti vytvořeny podmínky k tomu, aby se o delších přestávkách mohly „proběhnout“. Z obavy o bezpečnost (nebo kvůli nemožnosti zajistit dozor v příslušných prostorách) jim během přestávek není umožněn přístup na školní hřiště nebo do tělocvičny.
 
Nedostatek času věnovaný pohybu se odráží na tělesné hmotnosti. Podle studie je možné jasně vysledovat souvislost mezi nedostatečným plněním doporučené týdenní pohybové aktivity na  zvýšenými hodnotami BMI.

Pohyb a starší děti

Zásadní změna v denním režimu dětí přichází ve starší věkové kategorii, tedy ve věku 13 – 17 let. Řada dospívajících se přestane aktivně věnovat sportu, podle studie v tomto věku nejvíce času tráví spánkem, školou a sledováním televize. Prokázal se předpoklad, že děti  s nadměrnou hmotností významně více času tráví před televizí a sedavými činnostmi a méně času sportem – oproti svým štíhlejším vrstevníkům se věnují denně v průměru o 20 minut déle sledování televize a o 50  minut déle zaměstnání. Svoji roli zde může hrát psychika - tlustší děti se často straní se kolektivu, protože mají z nadváhy komplex, a tak více sedí doma. Děti s normální váhou naopak mají významně více sportovních aktivit.

74 % dětí ve věku 13 – 17 let sice vykonává nějaký sport, ale rozevírají se zde nůžky mezi velmi aktivními a relativně pasivními dětmi. Při rozdělení podle pohlaví je zřejmé, že chlapci jsou ve sportu významně více aktivnější než děvčata. Míra sportovní aktivity je maximální u dětí ve věku 13 let, ale stále není dostatečná, protože se jí v průměru věnují jen 4 hodiny a 40 minut týdně. Chlapci se věnují cvičení či pohybu o 20 minut denně více než dívky. Domácím a zahrádkářským pracím se věnují významně více děti s nadměrnou hmotností.

Studie ukazuje na jednoznačně nedostatečnou pohybovou aktivitu u dětí, která navíc výrazně  klesá se stoupajícím věkem a je tak jednou z příčin možného dalšího nárůstu obezity u dětí. Nezastupitelnou roli mají v podpoře pohybu rodiče, proto pokud budou sami rodiče aktivní je předpoklad, že aktivní budou i jejich děti. Stačí například každý víkend alespoň na 2 hodiny vyrazit s dětmi za sportem – na delší procházku, do bazénu, na brusle či na kolo, možností je celá řada. Pohybovou aktivitu by však měly podporovat  také školy, které by zároveň žáky měly naučit, že sportování a pohyb jsou důležité.

Další články z rubriky
Zkusme to sami - aneb jak si poradit s problémy

Zkusme to sami - aneb jak si poradit s problémy

23.3.2016 / Rubrika: Rodina a děti
Život nás dokáže někdy pěkně potrápit. Stres bývá na denním pořádku. Všichni víme, že to není dobré, ale málokdo z nás si s ním dokáže poradit. Pojďme si společně projít pár bodů, které nám pomohou vyhrát nad stresem.
Školáci potřebují dostatek energie především dopoledne

Školáci potřebují dostatek energie především dopoledne

12.8.2008 / Rubrika: Rodina a děti
Každý člověk, dítě i dospělý, má svůj specifický biorytmus. To znamená, že každé dítě je zcela jedinečné a má jiné potřeby příjmu energie. Přesto však bylo zjištěno, že maximální aktivity dosahují děti dopoledne mezi 10. a 12. hodinou.
Další články z rubriky Rodina a děti...
Aktuálně v diskusích
Na téma: Rodina a děti
dnes1:24
1 193 reakcí

Potrebujete naliehavú pôžičku?

Je to takmer sviatok, takže si môžete vychutnať peknú pôžičku ... ahoj Sme schopní vám poskytnúť úvery podľa sumy, ktorú potrebujete, a... (zkráceno)

patricia
včera16:57
83 reakcí

Kolika a prdíky

Dávala jsem biogaiu, ale jakmile ji dcera dobrala, tak problém byl zpět. Nakonec jsem musela vyměnit um za to speciální AR.

Mirka
včera16:44
8 reakcí

Umělá strava

Sunar dávám už druhému dítěti a vše je naprosto bez problému. Nechápu ta srovnání mlíček od lidí, co je vidět, že tomu vůbec nerozumí. Nechám tu... (zkráceno)

Alena
10.12.20:20
1 reakcí

Podpora imunity

Dáváte něco dětem na podporu imunity ? Přemýšlela jsem jestli v lékárně koupit nějaké ty marťánky nebo je to zbytečné ?

Debora
10.12.10:05
21 reakcí

Jaké odrážedlo?

Ahoj, máme taky doma, vozítko má gumový kola, takže se s ním krásně jede, nijak nehrčí a ovládá se v pohodě. Do kufru ho v pohodě hodím, když sklopím... (zkráceno)

Kája
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.
(c) 2005-2013 Abeceda Zdraví s.r.o.   | Reklama | Návštěvnost měří NetMonitor | Prohlášení