Pro správné fungování tohoto webu využíváme soubory cookies. Budete-li pokračovat v jeho prohlížení, souhlasíte s používáním souborů cookies.Pokračovat Více informací    
AbecedaZdraví.cz > Zdravá výživa > Co vše se točí kolem "RÝŽE"

Co vše se točí kolem "RÝŽE"

24.4.2017 / Rubrika: Zdravá výživa

Nutriční hodnoty rýže

100 gramů rýže obsahuje kolem 365kJ a 27 gramů sacharidů. Co se týče bílkovin, těch obsahuje zhruba 2 gramy a tuků jen 0,1 gram. Má velmi nízký obsah cholesterolu a sodíku.

Z minerálů z hlediska doporučeného denního příjmu dominují mangan a železo, ale rýže obsahuje i poměrně dost selenu. V dobrém množství jsou zastoupeny i fosfor, zinek, měď a vápník. Najdeme v ní i několik vitamínů, nejvíce ze skupiny B a vitamín E. Obsahuje také velmi dobré množství glukanu, což pozitivně ovlivňuje imunitu.

Klady rýže

Výhodou rýže je její relativně nízká cena a dobrá skladovatelnost. Dá se navíc připravit různými způsoby a její přípravě není skutečně náročná. Podstatnější však je, že má i několik výhod pro zdraví člověka. Rýže posiluje imunitní systém, pomáhá se zbavovat toxinů a působí na zdraví pokožky. Podle výzkumů zpomaluje proces stárnutí. Také však zlepšuje trávení, stabilizuje obsah cukru v krvi a ve správném množství může být prospěšná při hubnutí.

Je zdrojem rychlé energie, což se hodí třeba i po silovém tréninku.

Přehled druhů rýže

Jednotlivé typy se liší i podle místa pěstování a vhodnosti použití.

  • Arborio pochází z Itálie a připravíte z ní pravé italské rizoto. Kulatá perličková zrnka se po uvaření spojí na krémovitou hmotu, protože vstřebávají hodně vody.
  • Basmati má dlouhá zrna a výrazné oříškové aroma. Považuje se za výjimečně kvalitní typ. Připravují se z ní zejména jídla indické kuchyně.
  • Carnaroli se podobá arborio. Bílá krátká zrnka se vařením ještě více zakulatí. Dobře vstřebává vodu a hodí se zejména pro přípravu rizota.
  • Červená rýže, nazývaná také Bhútánská, má jemná zrnka, které již při vaření příjemně voní oříšky.
  • Indiánská nebo „divoká rýže“ není pravá rýže. Dlouhá černohnědá semena patří americké vodní trávě. Mají vysoký obsah vitamínů skupiny B a přidávají se do rýže basmati. Černo-bílá směs vypadá efektně v salátech i jako příloha.
  • Jasmínová rýže se podobá basmati, ale více se lepí. Má žlutohnědou barvu a výraznou květinovou vůni. Využijete ji zejména v čínské kuchyni.
  • Nišiki se používá k přípravě pravého suši, protože je správné lepivá.

 

Pozitiva rýže

  • Přestože pěstování rýže není pro naši oblast typické, její konzumaci ocení zejména celiatici. Rýže obecně patří mezi nejméně alergenní potraviny a dobře ji snášejí děti i dospělí s trávicími problémy.
  • Jelikož existuje nespočet druhů rýže, buďte důsledné alespoň v tom, že upřednostníte přírodní a neloupanou rýži, čili natural. Obsahuje část slupek a klíčků, kde jsou uchovány všechny biologicky hodnotné živiny – vláknina, vitaminy skupiny B, vitamin E, draslík, hořčík, nenasycené mastné kyseliny.

 

  • Rýže nenadýmá, proto je ideální pro děti, starší lidi a při žaludeční a žlučníkové dietě.
  • Rýžový odvar pomáhá při vysokých teplotách a zánětech, zmírňuje průjem i zácpu, léčí trávicí a střevní potíže.
  • Rýže mírně odvodňuje, zbavuje tělo škodlivin a je dobrou prevencí ledvinových kamenů.
  • Rýži můžete bez obav jíst, i když si hlídáte hmotnost. Sto gramů surové rýže má průměrně 365 kJ, ale při vaření trojnásobně zvětší svůj objem. Na zasycení vám bohatě stačí i poloviční množství, například když ji zamícháte do zeleninového salátu.

Rýže a arsen

Není dobré stavět jídelníček pouze na rýži, což může být žádoucí například u celiakie, Ulcerózní kolitidy či Crohnovy choroby, kde se záměrně snažíme eliminovat lepek, případně vylučujeme potraviny obsahující nerozpustnou vlákninu.

Kde se arsen v rýži vzal? Rýže obsahuje speciální receptor, jenž z půdy, přetížené pesticidy a hnojivy, dokáže velmi dobře natahovat toxický arsen. A ten pak konzumujeme společně s rýží. Paradoxně jej nacházíme v rýži Natural, která si zachovává svou povrchovou strukturu, rýže Basmati či rýže jasmínová, vykazují arsenu méně, neboť přicházejí o svou vlákninovou slupku. 

 

 

Naučme se ji připravovat tak, abychom eliminovali co největší množství toxických látek. Jak na to?

  • rýži před samotnou přípravou několikrát spařme vroucí vodou
  • na jeden hrnek rýže použijme alespoň 5 hrnků vody, kdy přebytečnou vodu po uvaření slijeme, čímž rovněž odstraníme podstatnou část arsenu, který se během varu vyplavil
  • z jídelníčku vypusťme nesmyslné rýžové potraviny, jako jsou extrudované chleby, pokrmy obohacené rýžovou moukou, například i snídaňové cereálie, müsli tyčinky doplněné o malé kousky pufovaných rýžových kuliček
  • upřednostňujme nákup bio rýže
  • část rýže v jídelníčku nahraďme lehce stravitelnými bezlepkovými potravinami, jako jsou pohanka, jáhly, quinoa, amarant, brambory vařené ve slupce, batáty, luštěniny. Vše výše zmíněné lze zařadit taktéž do jídelníčku dětí.  



 

 

Další články z rubriky
Ovoce a zelenina

Ovoce a zelenina

14.8.2017 / Rubrika: Zdravá výživa
To, že jsou čerstvé plody ovoce a zeleniny zdravé, jistě není žádná novinka. Možná vás ale překvapí, že mnohdy mohou zastoupit chemický lék a posloužit k léčbě neduhů.
Smrkový sirup

Smrkový sirup

27.6.2017 / Rubrika: Zdravá výživa
První pomoc v jedné skleničce? Ve spíži už jistě máte pampeliškový sirup, tak aby mu nebylo smutno, vyzkoušejte úžasný – sirup smrkový, připravovaný zastudena.
Další články z rubriky Zdravá výživa...
Aktuálně v diskusích
12.8.10:36
5 reakcí

Teplé jídlo

Buď mrkni na netu třeba na rohlik.cz nebo se zajdi kouknout do nějakýho outdoorovýho obchodu.

Hanka
7.8.21:18
574 reakcí

Mladý ječmen a chlorella

Díky moc, ten e-shop se mi líbí.. Asi si tam toho objednám vic :-)

Jaja
1.8.22:07
21 reakcí

biopotraviny

jo
17.7.16:50
61 reakcí

zdravé jídlo pro děti

Já bych řekla, že v tomto případě výživový poradce je dobrý nápad. Sice z toho ještě může vyrůst, ale myslím, že by to prospělo

Tina
13.7.19:04
3 reakcí

Jak jíst zdravě a zároveň přibrat (tuk)?

No, já bych se obrátila na odborníky :)

Anonym
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.
(c) 2005-2013 Abeceda Zdraví s.r.o.   | Reklama | Návštěvnost měří NetMonitor | Prohlášení